Reorganisatie… En ik dan?
De organisatie waar je werkt gaat reorganiseren en jij mag blijven! Gefeliciteerd!! Of niet….?
Reorganisatie zorgt altijd voor een roerige tijd. Functies verdwijnen, een onzekere en verdrietige tijd voor de collega’s die na jarenlange betrokkenheid op zoek moeten naar ander werk. In veel gevallen worden deze collega’s hierin goed begeleid met opleidingen en loopbaantrajecten om te ontdekken waar ze goed in zijn, hun talenten te ontwikkelen en een plan te maken voor een volgende stap. Een onzekere tijd, maar ook nieuwe kansen… Waarmee ik niet wil zeggen dat het een cadeautje is, want zo voelt het in eerste instantie vaak helemaal niet.
Jij mag blijven, geluksvogel! Gefeliciteerd! Of niet…?
Hoe voelt dat voor de achterblijver? De organisatie verandert, je vertrouwde collega’s om je heen vallen weg, de visie van de organisatie verandert, jouw functie wijzigt. Voel jij je nog steeds als een vis in het water of overheerst onrust?
Ook bij de achterblijvers speelt onzekerheid een grote rol:
- Kan ik voldoen aan de nieuwe functie-eisen?
- Kan en wil ik mij committeren aan de nieuwe visie van de organisatie?
- Welke koers wil de organisatie überhaupt gaan varen?
- Kan ik voldoen aan de nieuwe verwachtingen?
- Hoe ziet het team er straks uit, nu mijn vertrouwde collega’s er niet meer zijn? Een nieuwe leidinggevende, gemis van je collega’s.
- Met minder mensen hetzelfde werk doen, hoe redden we dat?
- Langere reistijd, hou ik dat vol?
- Het gevoel er nu niet bij te zijn, maar straks misschien wel. Heeft het nog zin om me in te zetten?
Dit kan tot gevolg hebben dat je:
- je gevoel van veiligheid kwijt bent;
- vol wrok zit;
- schuldgevoelens hebt;
- onverschillig wordt;
- je zelfvertrouwen verliest;
- wantrouwend blijft naar de organisatie;
- je minder betrokken voelt en daardoor
- minder productief bent;
- angstig bent;
- gefrustreerd bent en uiteindelijk
En weet je? Deze effecten worden niet veroorzaakt door de reorganisatie, maar door de manier waarop hiermee om wordt gegaan.
Voor de mensen die het schip moeten verlaten is gelukkig vaak veel aandacht voor de emoties en voor begeleiding in hun volgende stap. Hoe vaak hoor je echter niet dat de achterblijvers stiekem balen dat ze ‘er niet bij zaten’? “Waarom?” zou je denken, “jij hebt nog een baan, wees blij!”. Het is ongetwijfeld de meest vergeten groep.
Leidinggevenden willen graag betrokken medewerkers. Medewerkers die in verbinding staan met de organisatie. Je kunt je pas weer betrokken voelen bij jouw organisatie als je het besluit hebt genomen dat jouw organisatie weer de organisatie is waar je wilt werken. Stel jezelf keer op keer de vragen: Krijg ik hier energie van? Word ik hier gelukkig van? Wie of wat kan mij helpen?
Bij de achterblijvers kun je onderscheid maken tussen proactieve en reactieve medewerkers. De eerste groep ziet al snel kansen en past zich sneller aan. De tweede groep trekt zich eerder terug, wordt onzichtbaar, minder betrokken en minder productief. Zij hebben vaker mensen nodig die hen inzicht geven en stimuleren.
Heb als leidinggevende oog voor dit verschillende gedrag en stimuleer de achterblijvers om de regie te pakken en te ontdekken waar hun talent ligt en zich te ontwikkelen in hun nieuwe functie. Investeer in de achterblijvers, de medewerkers waar je als organisatie graag mee verder wilt, waarin je de potentie ziet om als organisatie de ‘nieuwe’ weg mee in te slaan. Natuurlijk zijn deze medewerkers gevleid dat ze mogen blijven, maar vergeet niet dat ook hier veel onzekerheid heerst.
Hoe kun je als leidinggevende hiermee omgaan?
- Heb aandacht en geef ruimte voor de emoties van de achterblijvers, niet eenmalig, maar regelmatig;
- Geef weer richting: Wat is het gezamenlijk doel?
- Wees duidelijk in je verwachting;
- Geef ruimte om te ontdekken hoe de medewerker hier het beste invulling aan kan geven;
- Schenk vertrouwen;
- Durf je als leider ook kwetsbaar op te stellen, zodat de medewerkers dit ook durven, hiermee geef je ruimte en creëer je een veilige omgeving om fouten te maken, om met eigen ideeën te komen;
- Stel een vertrouwenspersoon van buiten de organisatie aan waarbij medewerkers in alle veiligheid hun verhaal kwijt kunnen en die hen inzichten geeft en stimuleert.
- Bied ontwikkelingsmogelijkheden in de vorm van talentontwikkeling en opleidingen;
- Geef aandacht aan teamontwikkeling, aan samenwerking binnen je nieuwe team.
En als medewerker? Aan de reorganisatie kun je niks doen, dat gebeurt buiten jou om. Wat je wel kunt doen is verantwoordelijkheid nemen over de manier waarop jij ermee omgaat. Dat is niet altijd gemakkelijk, maar het geeft wel weer een gevoel van controle over jouw leven. Vraag je af wat je nodig hebt en waar of bij wie je dat gaat halen en kom in actie.
Voel je vrij deze blog te delen op social media als je denkt dat dit interessant kan zijn voor meer mensen in jouw netwerk.